Diskurssianalyyttinen tutkimus ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman kehittämisprosessista - Tiina Laajala

Arvostele ensimmäisenä tämä tuote

38,95 €
Toimitusaika-arvio: 12 - 16 päivää
  • Tekijä: Laajala, Tiina
  • Kansityyppi: pehmeäkantinen
  • Kieli: suomi
  • Vuosi: 2015
  • Sivut: 247

Lisätiedot

Osaamisperustaisuus on osa korkeakoulutuksen opetussuunnitelmia. Tutkimuksessa kuvataan millaisia merkityksiä ammattikorkeakoulun opetushenkilöstö rakensi opetussuunnitelmatyölle ja opetussuunnitelmalle sen yhteisessä kehittämisprosessissa. Opetussuunnitelman uudistustyö merkityksellistettiin ulkoa päin tulevaksi muutosvaatimukseksi. Eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen tiedot, taidot ja työelämäpätevyydet integroiva osaamisen malli ei vastannut tutkimuksen opetussuunnitelman kehittämiskeskusteluihin osallistuneiden opettajien näkemyksiä. Opetushenkilöstön puheenvuoroissa oli vallitsevana oppiainekeskeinen, tietoperustainen ja formaali opetussuunnitelmamalli, joka noudattaa pitkään jatkunutta opetussuunnitelmaperinnettä. Tulosten perusteella parhaat lähtökohdat opetussuunnitelman kehittämiselle antaa kaikkien opettajien osallistaminen ja reflektoiva, omaa työtä tutkiva ote. Opiskelijan osaamisen tunnistaminen ja itsearviointi tulisi opetussuunnitelmassa varmistaa. Osaamisperustaisuuden käsitettä opetussuunnitelmatyössä tulisi niin ikään kirkastaa. Dynaamisen tulkinnan ottaminen osaamisperustaisuuden lähtökohdaksi edistäisi koko ammattikorkeakoulun opetuksen perustana olevan teoria-käytäntö-vuorovaikutuksen ja integroinnin toteutumista.

Lisätiedot

Kuvaus Osaamisperustaisuus on osa korkeakoulutuksen opetussuunnitelmia. Tutkimuksessa kuvataan millaisia merkityksiä ammattikorkeakoulun opetushenkilöstö rakensi opetussuunnitelmatyölle ja opetussuunnitelmalle sen yhteisessä kehittämisprosessissa. Opetussuunnitelman uudistustyö merkityksellistettiin ulkoa päin tulevaksi muutosvaatimukseksi. Eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen tiedot, taidot ja työelämäpätevyydet integroiva osaamisen malli ei vastannut tutkimuksen opetussuunnitelman kehittämiskeskusteluihin osallistuneiden opettajien näkemyksiä. Opetushenkilöstön puheenvuoroissa oli vallitsevana oppiainekeskeinen, tietoperustainen ja formaali opetussuunnitelmamalli, joka noudattaa pitkään jatkunutta opetussuunnitelmaperinnettä. Tulosten perusteella parhaat lähtökohdat opetussuunnitelman kehittämiselle antaa kaikkien opettajien osallistaminen ja reflektoiva, omaa työtä tutkiva ote. Opiskelijan osaamisen tunnistaminen ja itsearviointi tulisi opetussuunnitelmassa varmistaa. Osaamisperustaisuuden käsitettä opetussuunnitelmatyössä tulisi niin ikään kirkastaa. Dynaamisen tulkinnan ottaminen osaamisperustaisuuden lähtökohdaksi edistäisi koko ammattikorkeakoulun opetuksen perustana olevan teoria-käytäntö-vuorovaikutuksen ja integroinnin toteutumista.
Toimitusaika 12 - 16 päivää
Kustantaja Lapin yliopisto
Tekijä Laajala, Tiina
Sidosasu pehmeäkantinen
Sarjan lisätieto 0788-7604
Sivumäärä 247
ISBN 9789524848480
Ilmestymisvuosi 2015
Tilausnumero 8351711
Kuvitus " - Kuvitus, mustavalkoinen" -
Asiasanat tietokirjallisuus, ammattikorkeakoulut, opetussuunnitelmat, kehittäminen, Oulun ammattikorkeakoulu, Kasvatus, opetus, kasvatustied
Alanimike 8351711

Arvostelut

Kirjoita oma arvostelusi

Arvosteltava tuote: Diskurssianalyyttinen tutkimus ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman kehittämisprosessista

Miten arvioisit tämän tuotteen? *

1 tähti 2 tähteä 3 tähteä 4 tähteä 5 tähteä

Kirjaudu

Jos sinulla on jo tunnukset, ole hyvä ja kirjaudu sisään.

Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia uuteen verkkokauppaan, rekisteröidy tästä

* Vaaditut tiedot