Suomalaisten maatalousyritysten strategiset valinnat ja taloudellinen menestyminen - Tiina Vihtonen

Arvostele ensimmäisenä tämä tuote

65,95 €
Toimitusaika-arvio: 3 - 4 viikkoa
  • Tekijä: Vihtonen, Tiina
  • Kansityyppi: pehmeäkantinen
  • Kieli: suomi
  • Vuosi: 2007
  • Sivut: 58

Lisätiedot

Tutkimuksessa analysoitiin suomalaisten maatalousyritysten strategisia valintoja ja niiden suhdetta yritysten menestymiseen. Aihetta lähestyttiin dynaamisen yritysstrategian teorian näkökulmasta. Tutkimus on ensimmäinen suomalaisten maatilojen strategisia valintoja käsittelevä, laajasta tutkimusaineistosta tehty analyysi, jossa yrittäjän valinnat yhdistetään yrityksen taloudellista tilannetta kuvaaviin tunnuslukuihin. Strategisina valintoina tutkittiin erityisesti yrittäjän innovatiivisuutta, dynaamisuutta ja asiakassuuntautuneisuutta. Myös yrityksen historia kuuluu dynaamisen strategian viitekehykseen, ja tutkimuksessa selvitettiinkin historian merkitystä menestymisen voimavarana. Lisäksi tutkimuksessa olivat mukana erilaiset liiketoimintaosaamisen käytännön osa-alueet, kuten yrittäjän tavoitteellisuus kustannustehokkuudessa. Tutkimuksen aineistona olivat kannattavuuskirjanpitotiloille keväällä 2005 lähetetyn kyselyn kautta saadut tiedot. Kyselyyn vastasi 417 tilaa, eli 46 prosenttia kaikista kannattavuuskirjanpitotiloista. Maatalousyrityksille esitettiin muun muassa yrityksen strategisia valintoja sekä strategista toimintaa ja suunnittelua koskevia kysymyksiä. Vastaukset yhdistettiin kannattavuuskirjanpitoaineistosta saatuihin yrityskohtaisiin taloudellisiin tunnuslukuihin. Yrittäjien vastausten perusteella tutkimusaineiston yrityksistä muodostettiin tilastollisilla monimuuttujamenetelmillä kolme yritysryhmää, joista ensimmäinen nimettiin perinnesidonnaisten yritysten ryhmäksi (122 yritystä), toinen dynaamisten ja asiakassuuntautuneiden yritysten ryhmäksi (171 yritystä) ja kolmas asiakassuuntautuneiden yritysten ryhmäksi (104 yritystä). Tämän jälkeen tutkittiin muodostettujen yritysryhmien välisiä menestymiseroja kannattavuuskirjanpitoaineiston taloudellista menestymistä kuvaavien tunnuslukujen avulla. Taloudellisesti parhaiten menestyi dynaamisten ja asiakassuuntautuneiden maatilayritysten ryhmä, jossa yrityksen historian havaittiin olevan taloudellista menestymistä tukeva voimavara. Tässä ryhmässä myös kustannustehokkuus oli voimakkaasti esillä oleva tavoite. Heikoin taloudellisen menestymisen taso oli perinnesidonnaisten yritysten ryhmässä, jossa kustannustehokkuuteen liittyvä tavoitteellisuus oli muihin ryhmiin verrattuna heikko ja yrityksen historiaan sitoutuminen todettiin kehitystä estäväksi tekijäksi. Asiakassuuntautuneiden yritysten ryhmässä menestyminen oli keskitasoa.

Lisätiedot

Kuvaus Tutkimuksessa analysoitiin suomalaisten maatalousyritysten strategisia valintoja ja niiden suhdetta yritysten menestymiseen. Aihetta lähestyttiin dynaamisen yritysstrategian teorian näkökulmasta. Tutkimus on ensimmäinen suomalaisten maatilojen strategisia valintoja käsittelevä, laajasta tutkimusaineistosta tehty analyysi, jossa yrittäjän valinnat yhdistetään yrityksen taloudellista tilannetta kuvaaviin tunnuslukuihin. Strategisina valintoina tutkittiin erityisesti yrittäjän innovatiivisuutta, dynaamisuutta ja asiakassuuntautuneisuutta. Myös yrityksen historia kuuluu dynaamisen strategian viitekehykseen, ja tutkimuksessa selvitettiinkin historian merkitystä menestymisen voimavarana. Lisäksi tutkimuksessa olivat mukana erilaiset liiketoimintaosaamisen käytännön osa-alueet, kuten yrittäjän tavoitteellisuus kustannustehokkuudessa. Tutkimuksen aineistona olivat kannattavuuskirjanpitotiloille keväällä 2005 lähetetyn kyselyn kautta saadut tiedot. Kyselyyn vastasi 417 tilaa, eli 46 prosenttia kaikista kannattavuuskirjanpitotiloista. Maatalousyrityksille esitettiin muun muassa yrityksen strategisia valintoja sekä strategista toimintaa ja suunnittelua koskevia kysymyksiä. Vastaukset yhdistettiin kannattavuuskirjanpitoaineistosta saatuihin yrityskohtaisiin taloudellisiin tunnuslukuihin. Yrittäjien vastausten perusteella tutkimusaineiston yrityksistä muodostettiin tilastollisilla monimuuttujamenetelmillä kolme yritysryhmää, joista ensimmäinen nimettiin perinnesidonnaisten yritysten ryhmäksi (122 yritystä), toinen dynaamisten ja asiakassuuntautuneiden yritysten ryhmäksi (171 yritystä) ja kolmas asiakassuuntautuneiden yritysten ryhmäksi (104 yritystä). Tämän jälkeen tutkittiin muodostettujen yritysryhmien välisiä menestymiseroja kannattavuuskirjanpitoaineiston taloudellista menestymistä kuvaavien tunnuslukujen avulla. Taloudellisesti parhaiten menestyi dynaamisten ja asiakassuuntautuneiden maatilayritysten ryhmä, jossa yrityksen historian havaittiin olevan taloudellista menestymistä tukeva voimavara. Tässä ryhmässä myös kustannustehokkuus oli voimakkaasti esillä oleva tavoite. Heikoin taloudellisen menestymisen taso oli perinnesidonnaisten yritysten ryhmässä, jossa kustannustehokkuuteen liittyvä tavoitteellisuus oli muihin ryhmiin verrattuna heikko ja yrityksen historiaan sitoutuminen todettiin kehitystä estäväksi tekijäksi. Asiakassuuntautuneiden yritysten ryhmässä menestyminen oli keskitasoa.
Toimitusaika 3 - 4 viikkoa
Kustantaja Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus
Tekijä Vihtonen, Tiina
Sidosasu pehmeäkantinen
Sarjan lisätieto 1458-5073
Sivumäärä 58
ISBN 9789524871051
Ilmestymisvuosi 2007
Painos 1
Tilausnumero 8351789
Kuvitus " - Kuvitus, mustavalkoinen" -
Asiasanat tietokirjallisuus, maatalousyritykset, maatilat, strategia, kilpailukyky, menestyminen, kannattavuus, tuottavuus, Maatalouspolitiikka
Alanimike 8351789

Arvostelut

Kirjoita oma arvostelusi

Arvosteltava tuote: Suomalaisten maatalousyritysten strategiset valinnat ja taloudellinen menestyminen

Miten arvioisit tämän tuotteen? *

1 tähti 2 tähteä 3 tähteä 4 tähteä 5 tähteä

Kirjaudu

Jos sinulla on jo tunnukset, ole hyvä ja kirjaudu sisään.

Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia uuteen verkkokauppaan, rekisteröidy tästä

* Vaaditut tiedot